Język mniejszości narodowej

Organizacja nauki języka mniejszości narodowej niemieckiej
w Publicznej Szkole Podstawowej Specto we Wrocławiu

  1. Szkoła umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej. Zadanie to realizowane jest w szczególności poprzez organizację nauki języka mniejszości narodowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, w następujących formach:
    1. nauka języka mniejszości narodowej –  3 godziny tygodniowo (w klasach 1-8)
    2. nauka własnej historii i kultury – 25 godzin rocznie (w klasa 5 i 6).
  2. Naukę języka mniejszości organizuje dyrektor szkoły, na wniosek składany na zasadzie dobrowolności przez rodziców ucznia, w terminie do 20 września. Złożenie wniosku przez rodziców oznacza, że przez cały okres nauki w danej szkole uczeń objęty będzie nauką języka mniejszości, a prowadzone w szkole zajęcia zaliczone zostaną do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia. Możliwe jest złożenie oświadczenia o rezygnacji z nauki języka mniejszości nie później niż do 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja, co jest równoznaczne z zaprzestaniem udziału ucznia w nauce tego języka.
  3. Szkoła organizuje nauczanie języka mniejszości w oddziałach szkolnych, jeżeli na naukę języka mniejszości zostanie zgłoszonych na poziomie danej klasy co najmniej 7 uczniów.
  4. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych uczniów jest mniejsza niż określona w ww. pkt. organizuje się nauczanie języka mniejszości w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych liczących od 3 do 16 uczniów.
  5. Nauczanie języka mniejszości i historii i kultury państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, odbywa się na podstawie programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez dyrektora szkoły.
  6. Ocena z języka mniejszości i języka regionalnego jest wliczana do średniej ocen ucznia i jest umieszczana na świadectwie w miejscu przeznaczonym na oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Ocena z przedmiotu własna historia i kultura, będącego dla ucznia dodatkowym zajęciem edukacyjnym jest wliczana do średniej ocen ucznia i umieszczana na świadectwie szkolnym w miejscu przeznaczonym na oceny z dodatkowych zajęć edukacyjnych. Ocena ta nie ma wpływu na promocję ucznia i ukończenie przez niego szkoły.
  7. Program nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej dla klas 1-3 szkoły podstawowej:
    Ab in die Kinderwelt – 2024 autorstwa: Iwony Breguły – Hanysek, Barbary Chyłka i Małgorzaty Paszkowiak.

Platforma edukacyjna: https://supereule.pl/